اینستاگرام دواخانه صداقت

در تلگرام و اینستا گرام به ما بپیوندید.

نقش تغذیه سالم در سلامتی با شناخت درست از هرم غذایی

آیا می دانستید که هرکدام از اندام های بدن نیاز به یک تغذیه سالم و درست دارند تا سلامت بدن شما را تضمین کنند؟ انسان برای زنده ماندن و به خاطر حفظ سلامتی جسمی و روحی باید هر روز چند وعده بخورد. بنابراین ضروری است هنگام تهیۀ مواد غذایی و مصرف آنها نکاتی را رعایت کند که غذاها افزون بر رفع گرسنگی، نیازهای جسمانی، و حتی آرامش روانی را تأمین کنند. همانطور که برای یک گیاه و برای رشد بهتر آن آب، کود، نور، مواد معدنی و خاک مناسب فراهم میکنید، انسان نیز برای در امان ماندن از بیماری ها و داشتن بدن قوی و سالم نیاز به یک رژیم غذایی و تغذیه سالم دارد. که این رژیم با استفاده درست از هرم غذایی آسان می شود. بنابراین نقش تغذیه سالم در سلامتی با استفاده درست از هرم غذایی می تواند شما را به سلامت هرچه بیشتر سوق دهد.


هرم غذایی چیست؟

هرم غذایی نشان دهنده گروه های غذایی و موادی است که در هر گروه جای میگیرند. برای توضیحات بیشتر درمورد هرم غذایی با دواخانه صداقت همراه باشید.
قرار گرفتن موادغذایی در بالای هرم که کمترین حجم را در هرم اشغال می کند به این معنی است که افراد بزرگسال باید از این دسته از مواد غذایی کمتر مصرف کنند (مانند قندها و چربی ها)
هر چه از بالای هرم به سمت پایین نزدیک می شویم حجمی که گروه های غذایی به خود اختصاص می دهند بیشتر می شود که به این معنی است که مقدار مصرف روزانه این دسته از مواد غذایی باید بیشتر باشد.


نقش هرم غذایی در سلامت انسان گروه نان و غلات

نقش هرم غذایی در سلامت انسان گروه نان و غلات

گروه نان و غلات

این گروه شامل انواع نان، برنج، ماکارونی، گندم و جو است.
مواد مغذی مهم: انرژی، بعضی از انواع ویتامین های گروه ب، آهن و مقداری پروتئین.

نکات مهم در استفاده از گروه نان و غلات
۱- بهتر است برنج به صورت کته مصرف شود.
۲- بیشتر از نان های حاوی سبوس (مثل نان جوکامل ،گندم کامل و سنگک) استفاده شود.
۳- برای کامل کردن پروتئین گروه نان و غلات بهتر است آن ها را به صورت مخلوط با حبوبات مصرف کرد (مثلا” عدس پلو، باقلا پلو، عدسی با نان و غیره).


نقش هرم غذایی در سلامت انسان گروه میوه و سبزی

نقش هرم غذایی در سلامت انسان گروه میوه و سبزی

گروه میوه ها و سبزی ها

این گروه شامل موارد زیر است:
الف- سبزی ها و میوه های غنی از ویتامین C (مثل سبزی های برگی، گوجه فرنگی وفلفل دلمه ای و میوه هایی مثل مرکبات).
ب- سبزی ها و میوه های غنی از ویتامین A شامل سبزی ها و میوه های به رنگ زرد، نارنجی، قرمز و سبز تیره و سبزی های برگی (مثل اسفناج، هویج، گوجه فرنگی، طالبی، زردآلو و شلیل).
ج- سایر سبزی ها یا میوه ها (مثل سیب، موز، هلو، گلابی، انواع توت ها، گیلاس، انگور، هندوانه، کرفس، بادمجان، کدو، سبزی خوردن، قارچ، پیاز و کاهو).

مواد مغذی مهم: انواع ویتامین ها، انواع املاح و فیبر.


نقش هرم غذایی در سلامت انسان گروه شیر و لبنیات

نقش هرم غذایی در سلامت انسان گروه شیر و لبنیات

گروه شیر و لبنیات

این گروه شامل شیر، ماست، پنیر، کشک و بستنی است.
مواد مغذی مهم: پروتئین، کلسیم، فسفر، بعضی از انواع ویتامین های گروه B و ویتامین A.


نقش هرم غذایی در سلامت انسان گروه گوشت و حبوبات و تخم مرغ

نقش هرم غذایی در سلامت انسان گروه گوشت و حبوبات و تخم مرغ

گروه گوشت، حبوبات، مغزها و تخم مرغ

انواع مواد این گروه عبارتند از:
گوشت های قرمز (گوسفند و گوساله) گوشت های سفید (مرغ، ماهی و پرندگان) امعاء و احشاء ‌(جگر، دل، قلوه، زبان و مغز)‌، تخم مرغ، حبوبات (نخود، لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش) و مغزها (گردو، بادام، فندق، پسته و انواع تخمه).
مواد مغذی مهم: پروتئین، آهن، روی و بعضی از انواع ویتامین های گروه B.


نقش هرم غذایی در سلامت انسان گروه شیرینی و چربی

نقش هرم غذایی در سلامت انسان گروه شیرینی و چربی

گروه متفرقه:

این گروه شامل انواع مواد قندی و چربی ها است. برخی اقلام گروه متفرقه مانند کره، خامه، روغن مایع و شیرینی جات، منبع خوبی برای تامین انرژی در کودکان که به انرژی بیشتری جهت رشد نیاز دارند، می باشند. توصیه می شود افراد بزرگسال در برنامه غذایی روزانه از این گروه کمتر مصرف کنند.

انواع مواد غذایی این گروه عبارتنداز:
الف- چربی ها (روغن های جامد و روغن های مایع، پیه، دنبه، کره، خامه، سرشیر و سس های چرب مثل مایونز)
ب- شیرینی ها و مواد قندی (مثل انواع مربا، شربت، قند و شکر، انواع شیرینی های خشک و تر، انواع پیراشکی، آب نبات و شکلات)
پ- ترشی ها، شورها و چاشنی ها (انواع ترشی و شور، فلفل، نمک، زردچوبه، دارچین و غیره).
ت- نوشیدنی ها (نوشابه های گازدار، چای، قهوه، انواع آب میوه های صنعتی و پودرهای آماده مثل پودر پرتقال و غیره).

شما با مصرف روزانه تمامی این مواد غذایی در اندازه مناسب به سلامتی خود کمک فراوانی خواهید کرد زیرا تمام مواد مغذی لازم برای یدن در این هرم غذایی وجود دارد.

 

,هرم غذایی سالم,معرفی هرم غذایی,هرم غذایی چیست؟,آشنایی با هرم غذایی,رژیم غذایی سالم,رژیم غذایی سالم و مقوی,هرم غذایی جدید,


0
مشاوره آنلاین در واتساپ